Czym jest sprzęt audio vintage?
06/06/2015
Daniel Idziak (10 articles)
1 comment
Share

Czym jest sprzęt audio vintage?

Czym jest sprzęt „vintage”? Czy warto się nim interesować? Na co należy zwracać uwagę przy zakupie starszego sprzętu?

Powodem dla napisania tego artykułu był fakt, że w polskojęzycznej części Internetu znaleźć można wiele skrajnie sprzecznych opinii ze strony zwolenników, oraz przeciwników starego sprzętu audio. Jak to zazwyczaj bywa, tak i w tym przypadku prawda leży gdzieś po środku.

Na samym początku należy udzielić odpowiedzi na pytanie, które zadawano mi wielokrotnie – czym jest w istocie sprzęt Vintage? Z mojej wiedzy wynika, że nie ma encyklopedycznej definicji, która w pełni oddawałaby istotę sprzętu określanego tym mianem. Sprzęt „vintage” nie różni się bowiem co do zasadniczych funkcjonalności od sprzętu nowego. Biorąc pod uwagę ich wspólny mianownik: podobnie jak sprzęt nowy, sprzęt vintage miał służyć do możliwie najwierniejszego odtwarzania dźwięku zarejestrowanego na nośnikach analogowych (taśmy, vinyle), lub na nośnikach cyfrowych (płyty cd, czy pliki audio). Podobnie jak w przypadku nowego sprzętu, tak i w przypadku sprzętu starego trafiały się lepsze i gorsze konstrukcje. Dlatego też nie każdy sprzęt używany jest sprzętem godnym określenia mianem sprzętu audio vintage. Niestety, termin ten – poprzez to, że jest nieprecyzyjny – jest nadużywany przez osoby sprzedające sprzęt używany.  Dla własnych potrzeb wypracowaliśmy definicję sprzętu audio vintage, jako: „urządzenia audio wyprodukowane w XX wieku, które cechuje wysoka jakość wykonania, oraz posiadające właściwości soniczne, które pozwalają je stawiać na równi z udanym sprzętem współczesnym”.

Jeśli chodzi o aspekty wizualne sprzętu produkowanego w drugiej połowie XX wieku, dla wielu jest on wyznacznikiem „ładnego” sprzetu. Potencjometry i przełączniki kołyskowe zamiast wciskanych przycisków, ręczne (analogowe) wyszukiwanie stacji radiowych, zamiast wyszukiwania cyfrowego, analogowe wskaźniki, zamiast wyświetlaczy ciekłokrystalicznych. Nie należy jednak zapominać, że nie każdy sprzęt wyglądający na solidną konstrukcję „vintage” jest nią w istocie.

Jako pasjonat sprzętu z dawnych lat uważam, że warto interesować się takim sprzętem tylko pod warunkiem, że jest to w pełni świadoma decyzja. Sprzęt stary polecam zwłaszcza osobom dysponującym bardzo skromnym budżetem, ponieważ w przypadku zakupu sprzętu używanego można uzyskać wysokiej jakości brzmienie za ułamek wartości podobnej jakości brzmienia w przypadku sprzętu nowego. Należy przy tym mieć świadomość, że leciwy sprzęt może sprawiać pewne kłopoty, i jest on pozbawiony gwarancji.

Dokonując decyzji o zakupie sprzętu Vintage należy zachować ostrożność. Ważnym jest, by sprzęt nie był zdewastowany wizualnie (taki ma znikomą wartość kolekcjonerską), oraz aby był technicznie sprawny. Po wielu latach sprzęt wymagać może regeneracji (wymiany kondensatorów, czy zawieszeń w przypadku głośników). W naprawach czy regeneracjach sprzętu używanego nie ma nic zdrożnego i nie muszą one prowadzić do degradacji właściwości sonicznych urządzeń (mogą wręcz wpływać na ich poprawę) – jest tylko jeden bardzo istotny warunek – wszelkie naprawy powinny być dokonywane przez osoby posiadające fachową wiedzę, sprzęt, oraz wysokiej jakości części zamienne (o parametrach nie gorszych, niż zamontowane fabrycznie). W przypadku powierzeniu naprawy „Szwagrowi złotej rączce”, szanse na zachowanie powyższych standardów są niestety znikome, a co za tym idzie sprzęt najprawdopodobniej straci swoją wartość. Kupując sprzęt używany warto mieć możliwość sprawdzenia oryginalności sprzętu, lub fachowości dokonanej naprawy.

Tak czy inaczej, przy zakupie sprzętu nowego lub używanego zawsze, ale to zawsze kupujący powinien kierować się swoimi upodobaniami. Brzmienie zestawu powinno odpowiadać przede wszystkim osobie, która dokonuje zakupu. W imieniu serwisu audiopasja.pl życzę więc wszystkim satysfakcji z dokonanych wyborów i wielu godzin spędzonych na czerpaniu przyjemności z obcowania z muzyką.

P.S. Jakie są Wasze spostrzeżenia na temat sprzętu vintage? Czy macie jakieś własne definicje określające tego typu sprzęt? – Dajcie koniecznie znać w komentarzach!

Daniel Idziak

Daniel Idziak

Pasjonat muzyki, meloman. Nałogowy zbieracz cd, plików i winyli. Nałogowy zbieracz wszelkiego rodzaju sprzętu audio. Właściciel i pomysłodawca serwisu audiopasja.pl.

  • Patrick

    Byłem posiadaczem dość sporej kolekcji sprzętu Złotej Ery audio , niestety proza życia wymusiła na mnie sprzedaż kolekcji.
    Część ze zbioru jest przedstawiona na forum Audiofilek , jedynym na poważnie zajmującym na poważnie się sprzętem Vintage.
    Moim mentorem był nieżyjący już niestety jeden z nielicznych ekspertów w tej dziedzinie znany z AS StefanB. , do dzisiaj wracam jeszcze chętnie do jego wpisów oraz przytaczam jego opinie w rozmowach z Kolegami.
    Dzięki niemu przeżyłem pewien zupełnie nowy wspaniały etap swojej drogi związanej z pasją związaną z muzyką i sprzętem oraz nabrałem odpowiedniej perspektywy i doświadczenia potrzebnych do oceny dzisiejszego audio.
    Odpowiednio zbudowany tor audio poskładany z elementów „vintage” potrafi bez problemu podjąć wyzwanie dzisiejszych konstrukcji.
    Niestety moda na te klamoty jak w każdej dziedzinie przyciąga masę oszustów żerujących na niewiedzy potencjalnych zainteresowanych sprzedając im naprędce pocerowane klamoty i zawyżając sztucznie ceny.
    Szukając dobrych egzemplarzy trzeba szukać ich po świecie , oczywiście tam również nie brakuje cwaniaków ale trzeba mieć świadomość że kiedy w komunie mieliśmy Radmora i Koncerta plus Altusy na zachodzie ludzie mieli w domach sprzęt naprawdę z wysokiej półki więc oczywistym jest że rynek wtórny tam wygląda zupełnie inaczej niż w Polsce.
    Oczywiście nie ma się co łudzić że dostaniemy tam interesujący na sprzęt za darmo ale najczęściej kupimy go z pierwszej ew. drugiej ręki i jeśli jest uszkodzony to kupimy uszkodzony ale w ORYGINALNYM stanie a nie reanimowany byleby wstał a to już bardzo wiele kiedy podchodzi się do zagadnienia poważnie.
    Sprzęt vintage to magia , która wprowadza w domu niepowtarzalny klimat i pozwala przeżyć bardzo często coś czego nie jest w stanie dać sprzęt produkowany w dzisiejszych czasach.